לדף הבית
חיפוש באתר
 
פרסומים
 

שיטת אלכסנדר - פרסומים



בחזרה לרשימת הפרסומים


שיטת אלכסנדר גם לספורטאים ולפציעות ספורט - כתבה ב"ביספורט"


שיטת אלכסנדר היא שיטה לא פולשנית, לא מניפולטיבית וללא תרופות. היתרון בשיטה היא שהתלמיד לומד בסדרה של שיעורים כיצד להפעיל נכון את גופו בחיי היומיום.

שיטת אלכסנדר מחנכת את האדם לקחת אחריות על בריאותו ואיכות חייו, לא להטיל את האחריות על רופא או מטפל ולא להיות תלוי .

בתום הרצאה אני נשאל לעיתים: "האם שיטת אלכסנדר דומה לשיטת פלדנקרייז? האם היא כמו יוגה?" תשובתי היא כי שיטת אלכסנדר היא שיטה שעומדת בפני עצמה ואינה שונה או דומה לאף שיטה אחרת.

שיטת אלכסנדר היא שיטה לא פולשנית, לא מניפולטיבית וללא תרופות

היתרון בשיטה שהתלמיד לומד בסדרה של שיעורים כיצד להפעיל נכון את גופו בחיי היומיום, הידע הנלמד נשאר אצל התלמיד - ידע ויכולת אלו הם שמאפשרים לו לחיות באיכות טובה ובלא מוגבלויות. שיטת אלכסנדר מחנכת את האדם לקחת אחריות על בריאותו ואיכות חייו, לא להטיל את האחריות על רופא או מטפל ולא להיות תלוי בהם.

כאשר ידע זה קיים אצל האדם, לא כל כך חשוב באיזה ספורט הוא עוסק: ריצה, רכיבה על אופניים, הליכה, שחיה, חתירה, חדר כושר או משחקי כדור. לא חשוב מה עושים החשוב הוא ה-איך עושים, כלומר איזו איכות קיימת בגופו של התלמיד בזמן הפעילות היומיומית והספורטיבית. אם קיימת איכות שלילית של כיווץ, מתח ולחץ, בפעילות ספורט מאומצת איכות מזיקה זו תתגבר ותיצור נזק, אך אם קיימת איכות חיובית של שחרור, קואורדינציה טובה והרמוניה, הפעילות הספורטיבית תועיל לבריאות. מכאן

איך נולדה השיטה?

אבי השיטה הוא פרידריך מתיאס אלכסנדר (1955-1869). אלכסנדר נולד באי טזמניה שליד אוסטרליה. בצעירותו פיתח קריירה מצליחה מאד כשחקן במחזות של שייקספיר. בשיא הקריירה סבל מבעיות צרידות ונשימה חורקנית. הוא ניסה להיעזר ברופאים ובמורים לפיתוח קול וכשנואש חקר בעצמו את הבעיה. אלכסנדר זיהה שהבעיה מתקיימת רק בשעת ההופעה, ולכן החליט לערוך תצפיות ולמצוא את ההבדל בין דיבורו ביומיום ובין השימוש בקולו בעת ההופעה.

מחקרו ותגליותיו

בתצפיותיו על עצמו מול מראות זיהה שבשעת ההופעה הוא נוטה לכווץ את צווארו, ליצור מתח בגרון, לשקוע עם הראש לאחור ולמטה ביחס לגב אשר נוטה להתקצר ולהיות צר. בהמשך הוא גילה שהמתח מגיע עד לכפות רגליו.

אלכסנדר הבין שעליו לשנות את השימוש שלו בחלקי גוף אלה במיוחד את התאום שבין הצוואר, הראש והגו. הוא הבין שעליו ללמוד לפעול כך שהצוואר יהיה חופשי, יאפשר לראש להשתחרר ולהוביל לפנים ולמעלה יחסית לגו כדי שהוא יאפשר לגו להתארך, להתרחב ולהתפרש.

אלכסנדר קרא לקשר שבין הצוואר, הראש והגו – מנגנון ה"פיקוד הראשוני". הוא הבין כי כאשר מנגנון זה פועל בהרמוניה ובקואורדינציה הוא משפיע לטובה על האדם בכללותו.

שיטת אלכסנדר

שיטת אלכסנדר מושתתת על התהליך שעבר אלכסנדר בעצמו שבו הבין שכדי שההרגלים המזיקים ייעקרו מהשורש הוא חייב ללמוד לעצור את השליטה שלהם בו, ולהיות מסוגל לבחור בדרך המתאימה והנכונה בפעילויות היומיום שלו.

בשיעור לשיטת אלכסנדר ילמד האדם

לזהות את דפוסי התנועה המזיקים לו, לעצור את השליטה של הרגלים מזיקים אלו ולצאת לדרך חדשה של מודעות שבה הגוף יתארך, יתרחב ויתפרש בחופשיות.

את השיטה לומדים בשיעורים יחידניים שבהם המורה בעזרת הקול וידיו המאומנות והמיומנות מקנה לתלמיד את הכלים והידע כיצד לשנות את סט ההרגלים הישן והמזיק ולהחליפו בסט הרגלים מתאימים יותר לפעילות חיי היומיום. השיעור מתקיים על התנועות הבסיסיות: ישיבה וקימה מכיסא, עמידה, הליכה, התכופפות ושכיבה.

תהליך של שיקום

לשיעורים בשיטת אלכסנדר מגיעים לעיתים אנשים שכתוצאה מפגיעה בגב, בברכיים, בצוואר וכדומה נאלצו להפסיק את הפעילות הספורטיבית שלהם שגרמה להם סיפוק והנאה רבה. לאחר סדרה של שיעורים בשיטת אלכסנדר, בתהליך של שיקום, חזרו בהדרגה לעסוק בספורט האהוב עליהם.

שיטת אלכסנדר לספורטאים

כאשר שואלים את אבי באיזו פעילות ספורט לעסוק הוא מייעץ בשני מישורים: לעסוק בפעילות גופנית שמתאימה לגיל, לאישיות ולמצב הבריאות, וכן בפעילות שהאדם יפיק ממנה סיפוק והנאה וישאף לעסוק בה באופן קבוע.

שיטת אלכסנדר מתאימה לכל אדם המעוניין לשפר את יציבתו, בריאותו ואיכות חייו, היא מסייעת במיוחד לעוסקים בספורט למניעת פגיעות ומסייעת בשיקום מפציעות, לאנשים הסובלים מבעיות יציבה, מכאבי גב, כאבי צוואר וכתפיים,וכן מהקרנות לידיים ולרגליים, לסובלים מפריצות, בלטים ובקעים בדיסקוסים של עמוד השדרה, לילדים ולמבוגרים הסובלים מבעיות עקמת, לקשישים שמאבדים את יציבתם בגין הגיל, לאנשים לאחר ניתוחים או תאונות, למוזיקאים ואנשי במה ולאלו שעדיין אינם סובלים כדי להקדים תרופה למכה ולחיות באיכות חיים תקינה.

 

למידע נוסף אודות שיטת אלכסנדר בקרו באתר ארגון המורים הישראלי לשיטת אלכסנדר.

למאמרים נוספים אודות שיטת אלכסנדר לספורטאים ולפציעות ספורט בקרו באתר של סטודיו גלעד.

 

המאמר פורסם ב"ביספורט", מגזין הצפון של "ידיעות אחרונות" במדור שיקום, טיפול ומניעה, דצמבר 2006.

לחץ על התמונה לצפיה בגודל מלא:

המאמר בביספורט


לראש הדף ^

בחזרה לרשימת הפרסומים

 

 

 



 
בקרו באתר של Lionways