לדף הבית
חיפוש באתר
 
מאמרים
 

שיטת אלכסנדר - מאמרים של אבי גרניט



בחזרה לרשימת המאמרים


דרך אגב, על הגב


על הפיקוד הראשוני ועל ההוראות לפיקוד הראשוני נכתב רבות בספרים ובמאמרים, אך לא קיימת הסכמה בנושא. ההתייחסות אליו שונה בבתי הספר השונים בארץ ובעולם. הדבר ניכר בפגישות מורים בארץ, בקונגרסים בינלאומיים ובביטאונים השונים.

הפיקוד הראשוני נמצא אצל כל אדם – אלכסנדר לא המציא אותו

ברצוני להתייחס לנושא הפיקוד הראשוני, להביע את דעתי עליו ולנסות לפשט ולהבהיר אותו.

הפיקוד הראשוני הוא מנגנון שנמצא אצל כל אדם. פ.מ. אלכסנדר לא המציא אותו. מנגנון זה היה קיים תמיד. אלכסנדר זיהה את המנגנון, הבין את השפעתו על התפקוד של האדם והבין שיש צורך ללמוד כיצד להפעילו בדרך המתאימה. הוא טבע את המושג "הפיקוד הראשוני" ותרם את תגליתו לאנושות.

פעילות מנגנון הפיקוד הראשוני

מנגנון הפיקוד הראשוני כולל שלושה איברים: צוואר, ראש וגב. מנגנון זה יכול לפעול בצורה מעוותת ולגרום נזק לאדם, אך הוא יכול גם לפעול בצורה יעילה ומועילה ולהשפיע לטובה על איכות החיים ותפקודו של האדם.

אלכסנדר הבין שהוא, כמו רוב בני האדם, מפעיל את מנגנון הפיקוד הראשוני שלו בדרך שהזיקה לו. הוא הבין שדבר זה ניתן לשיפור, ופיתח שיטה שבאמצעותה אפשר לעצור את הדרך המזיקה של פעולת הפיקוד הראשוני ולהפעיל מנגנון זה בדרך קואורדינטיבית, הרמונית ומועילה.

הוראות לפיקוד הראשוני

ההוראות לפיקוד הראשוני שאלכסנדר הנחיל לנו הן:

לתת לצוואר להיות חופשי,
כדי - לתת לראש להוליך לפנים ולמעלה,
כדי - לתת לגב להתארך ולהתרחב.

אלו הן הוראות הפעולה לשלושת החלקים של הפיקוד הראשוני והן בסדר מסוים. אלכסנדר הוסיף וטבע בנושא זה את הביטוי "הכל כאחד ואחד אחרי השני", כלומר למרות שיש תהליך יש לראות את ההוראות כרצף רעיוני של יחידה אחת שלמה, שבין איבריה יש יחסי גומלין דינמיים, וכל איבר משלושת האיברים האלה חייב להיות פעיל בעצמו ולפעול בהרמוניה עם שני האיברים האחרים.

הגב הוא מרכז הרוח והאקטיביות של הפיקוד הראשוני

ברצוני להסביר נקודה זו. פעמים רבות, אני שומע וקורא התנסחויות לפיקוד הראשוני כמו: "הראש הוא בלון הליום והגב הוא חוט שעולה בעקבותיו", או: "חוט משי הזהב שתלוי מעל ראשנו ואנו נמשכים בעקבותיו", או: "הראש הוא מוביל והגב הוא כמו צל בעקבותיו". המשותף בהתנסחויות אלה הוא שהראש מושך את הגב. לדעתי ישנה פה החמצה בהבנת חלקו של הגב בפיקוד הראשוני.

ארחיב את דעתי בנושא תפקידו של הגב בפיקוד הראשוני. לדעתי הגב הוא האיבר שמהווה את מרכז הכוח והאקטיביות של מנגנון הפיקוד הראשוני, ולכן. תפקידנו לאפשר לכוח ולדריכות של הגב להשתחרר ולבוא לידי ביטוי – אנו עושים זאת על ידי שינוי הכיוונים של הפיקוד הראשוני.

צוואר חופשי מאפשר ראש לפנים ולמעלה לשחרור הגב כדי שישוב להתארך ולהתרחב

אצל רוב האנשים הצוואר נוטה להיות מכווץ וגורם לראש להינעל בכיוון הגב. הדבר גורם לגב להתקצר, להיות צר ולשקוע. לכן, כדי להפסיק תהליך מזיק זה יש לעודד את הצוואר להיות חופשי. צוואר חופשי יאפשר לראש להשתחרר בכיוון לפנים ולמעלה, ואז הגב יקבל את ההזדמנות להפעיל את הפוטנציאל הקיים בו ולשוב להתארך ולהתרחב. כלומר יש לאפשר לדחף הטבעי האנטי-גרביטי של הגב לבוא לידי ביטוי או במילים אחרות, לסלק את ההפרעה של לחץ הצוואר והראש לכיוון הגב, ואז הגב יוכל לשוב ליכולת הטבעית שלו.

אך גם בכך אין די - יש לשגר הוראות אקטיביות ודינמיות לגב להתארך ולהתרחב. לעיתים דרוש זמן ואימון רב, עד אשר הגב יחזור לתפקד כפי שהוא יכול.

הגב מבטא כוח

כדי לחזק את הנאמר לעיל להלן מספר ביטויי לשון שבהם הגב מבטא כוח:

יש לו גב
יש לו גב כלכלי
יש לכם גב בטחוני
יש לי גב חברתי

ולהיפך - מי שאי-אפשר לסמוך עליו, מתואר בביטויים:

אין לו גב
אין לה גב כלכלי
אין להם גב ביטחוני
הוא חסר עמוד שדרה

לסיכום – כדאי לשנות את התפיסה לגבי הפיקוד הראשוני

לדעתי, כדאי, גם בתפיסה המחשבתית וגם בשימוש הפסיכו-פיזי, לשנות את התפיסה לגבי הפיקוד הראשוני. במקום לחשוב על הראש כמוביל והגב עוקב אחריו, יש לפעול ולחשוב על הראש כהולך לפנים ולמעלה, מאפשר לגב להתארך, להתרחב ולצמוח, דבר שישיב לגב את היכולת הטבעית שלו להיות אנטי גרביטי.

כאשר תפיסה זו של גב פעיל - אקטיבי, נמצאת ביסוד העבודה של המורה והתלמיד בשעת השיעור, עבודתם תהייה שונה לחלוטין, מעבודה לפי התפיסה של ראש מושך גב. ביסוד עבודתם תהייה מגמה של פעילות ודחפים אנטי גרביטיים - כוח מהקרקע ולמעלה ודחפים צנטריפוגליים - כוח מהמרכז והחוצה לכיוון קצוות הגוף.

זהו פתח לעבודה שבה הגוף מכוון למעלה וכנגד הקרקע

ניסיון לפעול כך, כשהגב פעיל ואקטיבי בשעת שיעור, אינו קל כלל ועיקר, אך דרך עבודה זו פותחת אפשרות לעבודה אחרת, שבה יש סיכוי טוב יותר לגוף להיות מכוון כלפי מעלה וכנגד הקרקע, בשעת השיעורים ובפעילויות היום-יום.


לראש הדף ^

בחזרה לרשימת המאמרים



 
בקרו באתר של Lionways