לדף הבית
חיפוש באתר
 
מאמרים
 

שיטת אלכסנדר - מאמרים של אבי גרניט



בחזרה לרשימת המאמרים


תפקידו של מורה לשיטת אלכסנדר


נשאלת השאלה מהו תפקידו של מורה לטכניקת אלכסנדר? כיצד הוא אמור להציג את השיטה ולייצגה וכמובן איך הוא אמור להעביר את השעורים.

דברי אלה מתבססים על הדרך שבה למדתי את השיטה ממורי ורבי מיסטר פטריק מקדונלד, קריאה ולימוד ספריו של פ.מ. אלכסנדר ועבודה במשך שנים רבות לצידה של ריקה כהן בבית הספר החיפני לשיטת אלכסנדר וכ 23 שנה מורה בשיטה.

שיטת אלכסנדר היא שיטה מובנת ומסודרת, מורכבת ועמוקה, אך בשום פנים ואופן לא מסובכת, מי שעוסק בה, נוכח לדעת שההבנות בה מתגלות ומתפתחות בהתאם לזמן ההשקעה של העוסק בה. קטונתי מלשבח את השיטה ואפנה את המעוניינים לעמודים 79-71 בפרק 5 בספרו של מקדונלד "ט.א. כפי שאני רואה אותה"* שבהם קמצוץ של הערכה מפי גדולי הדור, מדענים, רופאים, מחנכים ופילוסופים כמו ג'ון דיואי, אלדוקס הקסלי, פרופ' טינברגן, ג'ורג' ברנרד שאו ומאביו של פטריק מקדונלד, ד"ר פיטר מקדונלד שהיה יו"ר אגודת הרופאים של בריטניה הגדולה. תפקידו של מורה לשיטת אלכסנדר

לדעתי, כאשר מורה לשיטת אלכסנדר מציג ומייצג את השיטה בזמן שעור, הרצאה וכדומה עליו להשתדל כמיטב יכולתו להעביר את השיטה כפי שנכתבה בספריו של אלכסנדר וכפי שלמד אותה בבית ספרו. היום מלמדים בארץ "בניו" ו"נכדיו" של מקדונלד, כך שחמשת העקרונות של הטכניקה ברורים ונהירים לכולם, וכן מושגים כמו "האמצעים שבעזרתם", "אנד גיינר", "עשייה ואי עשייה" שהם בסיס השיטה.

ברור ומובן, שכל מורה הוא אדם שלם ובעל אישיות משלו, ואין בכוונתי לומר שכולנו אמורים לעבוד אותו הדבר או ב"שטנץ", אלא בהתאם לעקרונות משותפים והבנות משותפות.

עוד בהיותי תלמיד בבית ספרו של מקדונלד, כאשר נעשיתי מקורב אליו מעט, יצא לי מדי פעם לשמוע ממנו ספקות בקשר לעתידה של טכניקת אלכסנדר וממנו הבנתי שדי קשה לו לראות את המשך שמירת איכותה של הטכניקה ושהדברים שנעשים היום בשם הטכניקה די מתסכלים ומכאיבים לו, נימת דברים אלה אפשר למצוא בספרו בעמודים 64-62 בפרק "גרסאות שונות של הטכניקה".

כדי לשמר את שיטת אלכסנדר, איכותה ואמינותה על המורים להשתדל לעודד ולחזק את הדרך של עקרונות הטכניקה ולהבהיר ששיטת אלכסנדר היא שיטה של הוראה ולימוד אשר תפקידה וכוונתה ברורים ביחס שבין מורה ותלמיד, ולא מטופל-מטפל או מורה רוחני או שיטות מזרחיות אחרות.

כיום רבות הן השיטות השונות לשיפור איכות החיים של האדם. חלקן נקראות אלטרנטיביות, משלימות, הוליסטיות – מהמזרח או מכל מקום אחר. בחלק משיטות אלה התנסיתי בעצמי ומחלק נהניתי ולמדתי הרבה, ואני מיישם אותן לעצמי גם כיום. התנסיתי בשיטות כמו "ביטס", שיאצו, ופאולה.

אינני חושב ששיטת אלכסנדר אמורה או מתיימרת לתת תשובה לכל תקלה ובעיה או לפתור את כל מכאובי האנושות. תפקידה די מוגדר וברור.

תלמידים מגיעים אלינו באים לקבל שיעור בשיטת אלכסנדר מסיבות שונות, ותפקידנו לתת להם את אשר אנו מקצועיים בו ב"שיטה". כאשר אין אנו חושבים שאנו יכולים כמורים לעזור, אפשר וחובה להפנות לדרך נוספת או אחרת, ולומר שזו הפרעה או בעיה שלא מתאימה לשיטה. במספר מקרים, הפניתי אנשים לשיטות שהכרתי באופן אישי, שהערכתי גם את השיטה וגם את המטפל, וקיבלתי תודות מאותם אנשים שהופנו. תפקידו של מורה לשיטת אלכסנדר

לדעתי, חובתנו בזמן השיעור להשתדל וללמד את הטכניקה, ולא להעביר טפולים פיזיים או נפשיים שלא שייכים לשיטה שמא נפגע בתלמיד, בעצמנו ובערך השיטה. מאד מפתה בזמן השיעור כאשר תלמיד מספר לנו על מצוקותיו, לעזור לו בדרכים שונות ולתת עצות. אך אל לנו לעשות זאת, משום שאז אנו יוצאים מה"גב" שלנו תרתי משמע ולא נותנים שרות טוב לא לתלמיד ולא לנו כמורים לשיטה.

גם במקרים שמורה לשיטת אלכסנדר הוא בעל מקצוע נוסף כמו רפלקסולוג, מדקר סיני וכדומה, עליו להבהיר לתלמיד שכאשר יבחרו להוסיף לשעורים טיפולים נוספים כגון אלה, אין זו שיטת אלכסנדר והוא עובר לטיפול אחר. כמו כן לא לשלב טיפול ושיעור בו זמנית, וכך גם לגבי טפולים רוחניים ונפשיים.

דבר נוסף, נשמעים מדי פעם רעיונות שלטכניקה אפשר להוסיף או לפתחה או לשפרה. לדעתי הטכניקה היא כל כך שלמה ומלאה שלהתפתח בה זהו תהליך אין סופי - It's a Never Ending Process, וככל שמעמיקים ומבינים - מתפתחים ומשתפרים.

*פטריק מקדונלד , טכניקת אלכסנדר כפי שאני רואה אותה, תרגום מאנגלית, הוצאת גופנה.


לראש הדף ^

בחזרה לרשימת המאמרים



 
בקרו באתר של Lionways