לדף הבית
חיפוש באתר
 
מאמרים
 

שיטת אלכסנדר - מאמרים של אבי גרניט



בחזרה לרשימת המאמרים


הטכניקה שבשיטת אלכסנדר – חשיבותה של ההבנה


הדרך לשינוי התגובות לגירויים

שיטת אלכסנדר היא שיטה שבעזרתה אנו מבקשים לגרום לשינוי. שינוי הדרך שבה אנו מגיבים לגירויים. כאשר נדע כיצד לעצור את התגובות המורגלות/אוטומטיות שלנו לגרויי היום יום תגובות שקשורות בהתנהגות מזיקה לגוף ולנפש, ולהחליף את התגובות האלה בדרך שהיא נכונה ומתאימה יותר נחוש שהשגנו את רצוננו. אנו יודעים גם שהדרך - התהליך שהתרחש בדרך, הוא המקדם ומלמד אותנו, שבה אנו משיגים את רצוננו, והיא הדבר החשוב ולא השגת המטרה הסופית.

הדרך היא תהליך המבוסס על 5 עקרונות

הדרך שבה אנו פועלים בשיטת אלכסנדר מבוססת על תהליך שמתקיימים בו חמישה עקרונות המקובלים עלינו:

  1. הכרה בכוחו של הרגל
  2. בלימה ואי עשייה
  3. הכרה במודעות התחושה הלקויה
  4. הנחיית הכיוונים
  5. פיקוד ראשוני

מורה שעובד בשיטת אלכסנדר ומנסה להנחיל לתלמידיו או לסטודנטים שלו את הכלים להשתנות-מהמורגל לרצוי, מתבקש וראוי שילמד זאת לאורם של חמשת העקרונות. כאשר האדם, בין אם הוא מורה, סטודנט או תלמיד מבקש לעבור את השינוי בעזרת 5 העקרונות הוא יפגוש את הקשיים שעולים מן התהליך הזה, יקבל ויבין את דרכה של השיטה, וזאת למרות שייתכן שאפשר אולי לבצע שינויים גם בעזרת דרכים, שיטות או דיסציפלינות אחרות.

מפגש עם הקשיים הפסיכו-פיזיים שלנו

כמורים שעברו קורס לשיטת אלכסנדר כולנו זוכרים תקופות שבהן אנו מנסים לבצע את המתבקש, לא מצליחים לבצע זאת ונכנסים לתקופה של תסכול, קושי פיזי ונפשי, ייאוש וחוסר אמונה שהדבר אפשרי. אז יש כביכול רצון, אשליה או צורך למצוא את הטריק, הסוד או קיצור הדרך.

כאשר אנו נפגשים עם הקושי הזה בין אם אנו תלמידים, סטודנטים או מורים ואפילו מורים ותיקים, אנו למעשה נפגשים עם הקשיים הפסיכו-פיזיים שלנו. למעשה, במילים אחרות אנו נפגשים עם עצמנו, הקושי שם לנו מראה מולנו שאומרת לנו את האמת - כמו בסיפור עם שלגיה, אתה תקוע! ברגע זה יש לנו שתי אפשרויות: לצמוח על ידי התמודדות, רצוי שזה יהיה בעזרת חמשת העקרונות או להיתקע, לתרץ לעצמנו איזשהו תרוץ עצמי, לרמות את עצמנו ולהמשיך כפי שנוח לנו ולא להסתכל במראה. כאשר אנו מחליטים להתמודד עם קושי זה, זה יכול לקחת תקופה קצרה או ארוכה כפי שתידרש מאיתנו, אך כמה זמן שזה ייקח זה לא הדבר החשוב, החשוב הוא הדרך שבה אנו עוברים עם עצמנו בתהליך ההתמודדות וההתפתחות העצמית. הבנת הקשיים שלנו עם עצמנו והאמונה שאפשר ונכון לפתור את זה בהבנת 5 העקרונות: Trust the process – בטח בתהליך . כאשר מורה מבקש לשפר את הדרך שבה הוא מתפקד בדרך הוראתו הוא יפגוש את הקשיים האלה לכל אורך הדרך שבה הוא חי כמורה מיום יציאתו משערי בית ספרו ועד היום האחרון, שבו הוא יחליט לצאת לפנסיה או עד יומו האחרון עלי אדמות.

עבודת הידיים היא הכלי העיקרי של המורה

אנו כמורים משתמשים בהוראה שלנו בהסברים מילוליים בקול שלנו ובהקשבה לתלמיד, בעיניים שלנו כדי לראות מה מתרחש ולתקן את הראוי תיקון ובעיקר בידיים שלנו. אנו מנצלים שלושה מחמשת החושים. למרות שיש חשיבות רבה להקשבה, לדיבור, לראיה ולשימוש במראות, עדיין לדעתי השימוש בעבודת הידיים הוא הכלי העיקרי, הוא בחשיבות גבוהה והוא זה שמעמיד אותנו מול הקשיים הגדולים ביותר בעבודתנו. הידיים האלה שלא מצייתות לרצוננו ולהוראות והכיוונים שאנו נותנים להן, אנו רוצים שהן תיקחנה את התלמיד למעלה והן דוחפות קדימה ולמטה, אנחנו רוצים אותן מתארכות והן מתקצרות, אנחנו רוצים מפרקי שורש כף היד, מרפקים, ומפרקי כתף חופשיים בתנועה, אך הם נסגרים מול הגרוי להניע תלמיד. הידיים האלה אמורות לפעול בטכניקה מסוימת, אך הן מסרבות כמו ידיים של מוזיקאי שרוצה לפעול ולנגן על הפסנתר ולהביע את המוזיקה שהוא מבקש לבטא, אך הידיים ממאנות לפעול במהירות, בחופש, במקצב, בהרמוניה שהוא המוזיקאי מבקש מהן. למיטב ידיעתי הנציג הראשון של מדינת ישראל בטכניקה שמואל נלקן הוא דוגמה לכך, כנגן צ'לו הוא התקשה לפעול ולנגן כפי שרצה והידיים לא צייתו לו. כדי לשפר זאת המליצה לו המורה לצ'לו לקבל שיעורים בשיטת אלכסנדר ממקדונלד בלונדון.

לשם שינוי טכניקת עבודת הידיים יש להתחיל בשינוי במכלול עצמיותנו

מניסיוני האישי עם עצמי כאשר אנו נעשים ערים ומודעים לתקלות אלה נוכל להודות בפני עצמנו שבפעולות אלה שנעשות באופן לא נכון ומזיק אנו נמצאים במצב של בלק-אאוט לגבי המתרחש באותן פעולות ובחוסר ערנות כמו שאלכסנדר כותב בספרו The Use of the Self שבו הוא אומר לאביו שאין כל הבדל בין החתול או הכלב לבין בן האדם, ומסביר לאביו שגם החתול והכלב וגם האדם לא מודעים למתרחש בעצמם בזמן הפעילות. אלכסנדר הבין שהאדם כיום מספיק מפותח שכלית והכרתית, וכי הוא יכול לגרום לשינוי הכרתי בזמן הפעילות על ידי כך שהוא יחשוב על הפעילות בצורה מודעת Thinking an activity. כלומר כדי לגרום לשינוי אמיתי בטכניקה שבה אנו מנהלים את הידיים עלינו ראשית לגרום לשינוי בכל מכלול עצמיותנו, כלומר פיקוד ראשוני שפועל כהלכה ברקע עבודתנו שבעזרתו הגב שלנו יגבה אותנו, יהיה חזק ואיתן, ארוך ורחב, זורם וחיוני והכיוונים יהיו הכיוונים המתאימים - גב חזק הוא תנאי הכרחי כדי לשנות בהדרגה את עבודת הידיים, וכן על הרגליים להיות בכיוון החוצה מהגב ונטועות היטב בקרקע. לשם כך עלינו לפנות לחמשת העקרונות ולפעול לאורם. דבר זה הוא לא קל, אך זוהי הדרך שבה אנו מאמינים, ועלינו כמורים לשיטת אלכסנדר לבטוח בדרכנו ולשאוב ממנה את כוחנו.

הדרך לשינוי: הכרה בהערכת התחושה הלקויה, מתן כיווני מחשבה צוואר-ראש-גב לידיים ולרגליים דרך הפיקוד הראשוני

מתוך כך לדעתי אנו יכולים להבין שכדי להתפתח בשיטת אלכסנדר עלינו לפתח טכניקה של שימוש נכון, יעיל ומדויק בידיים, זוהי הטכניקה שתאפשר לנו להפעיל, להדריך, ללמד ולגרום לתלמיד לחוש מהו כוחה של הטכניקה. ידיים מכווצות, פסיביות, מפחדות, מהססות לא תצלחנה, וכן ידיים עם עודף בטחון גם הן לא תצלחנה לכך. נחוצות ידיים שעוברות תהליכים פסיכו-פיזיים לאורך זמן, בהכרה בכוחו של תרגול שבעקבותיו - עצירתו של הרגל, והכרה בהערכת התחושה הלקויה. לשם כך עלינו לתת כווני מחשבה וכיווני צוואר-ראש-גב מתאימים, בהמשך גם לידיים ולרגליים דרך מנגנון העל שאלכסנדר קרא לו "הפיקוד הראשוני" - דרך זאת היא דרכנו לשינוי.

תנאים הכרחיים לעבודת ידיים ראויה

לסיכום ברצוני לומר שכדי להתקדם כמורים בשיטת אלכסנדר עלינו לשפר תמיד וללא הרף את הטכניקה שלנו בעצמנו, במיוחד את טכניקת עבודת הידיים המדריכות והמעבירות את הידע שלנו מהמורה לתלמיד. כדי לשפר את הטכניקה אנו ניפגש תמיד עם עצמנו ועם הדרוש שינוי, שיפור ותיקון, הדבר יהיה כרוך תמיד בקושי אשר נחוץ ורצוי כדי להגיע להצלחה. במילים אחרות: כדי להתקדם בעבודה בשיטת אלכסנדר על המורה לשפר את הטכניקה שלו בידיים, וכדי שהוא יוכל לשפר את הטכניקה שלו בידיים עליו לשפר את הטכניקה שלו במכלול עצמיותו, בפיקוד הראשוני, בצוואר שאמור להמשיך ולהיות חופשי יותר ויותר, ראש שימשיך תמיד להתחדש בהובלתו לפנים ולמעלה ובעיקר הגב שחייב להמשיך לזרום למעלה להתארך ולהתרחב, לא לשקוע בחלקו הקדמי בחזה, לא להקשות את הגב ולהצר אותו

Hollow and narrow, לא לשקוע בצידי הגוף- כל אלה הם תנאים הכרחיים לכך שהידיים תהיינה בעלות סיכוי לפעול נכון. לשם כך על הכיוונים להיות ברקע העבודה שלנו ולהיות יזומים ללא הרף בדרך מתחדשת ומתרעננת. כדי שהכוונים האלה יזרמו במסלול המתאים חייבת הבלימה להיות פעולה ברקע העבודה שלנו. מכאן אנו מגלים שכל שינוי בטכניקת הידיים מאלצת אותנו לבדוק איך אנו פועלים ב Integrity-- ביושר, לחזור ולפשפש במעשינו, בעבודתנו ומחשבותינו ולהגיב! ולשנות! במילים אחרות : ללמוד על עצמנו, להיפגש עם עצמנו ולחולל שינוי בכיוון המתאים כדי לגדול, לצמוח ולהשתפר. שיטת אלכסנדר פותחת לנו הזדמנות להיפגש עם עצמנו ועם הקשיים שלנו ומאפשרת לנו להתמודד עימם באופן אמיתי.

זוהי עבודה פסיכו-פיזית, נפשית, מחשבתית, גופנית ורגשית

השינוי המתבקש לשיפור הטכניקה מפגיש אותנו עם הקשיים העמוקים שלנו עם עצמנו וכדי להתקדם אנו חייבים להגיב ולשנות את עצמנו. זוהי עבודה פסיכו-פיזית, נפשית, מחשבתית, גופנית ורגשית .


לראש הדף ^

בחזרה לרשימת המאמרים



 
בקרו באתר של Lionways